پیام واقعه غدیر خم، درس اتحاد و الفت برای امت اسلامی است

ایشان در مقدمه سخنان خویش عنوان کرد: زندگی و جهان امروزی، جهانی متفاوت و متلاطم است. رحمت‌ها و عذاب‌های الهی کاملاً قابل لمس است. بیاییم همانطور که آفریده خدا هستیم، برنامه‌ای که شریعت مقدس اسلام برای ما آورده است را اجرا کنیم، هر چند متاسفانه تا الان نتوانسته‌ایم این برنامه خوب الهی را در زندگی پیاده کنیم. تاسفی که بر بشر امروز می‌خوریم این است که نسبت به برنامه‌ها و پروتکل‌های الهی بیگانه شده‌ایم و خود را فراموش کردیم.
وی افزود: الله متعال ما را آفرید تا بر ما رحم و کرم کند، اما چه شده که جهان درگیر آفات و بلیات است؟ چند ماهی است که درگیر ویروسی شده‌ایم و در تلاطم و نگرانی هستیم که عاقبت ما چه خواهد شد و در این مسیر سعی کردیم که بیشتر بهداشت را رعایت کنیم، اما باید در کنار آن، ایمان و عمل صالح خود را نیز تقویت می‌کردیم. باید دانست که اینها همه نتیجه اعمال و رفتار خود ماست؛ خداوند به ما گوشزد کرد که فکر می‌کنید زندگی تحت کنترل شماست، اما چنین نیست و او قادر است که از هر سمت بر شما عذاب نازل کند. اتفاقی که چند روز پیش که در بیروت افتاد همه ما را حواس‌باخته کرد که در دنیا چه خبر است! غفلت ما از یاد خدا، زندگی را در امن‌ترین نقاط دنیا، ناامن کرده است. ما فکر می‌کنیم فقط با عقل بشری خود می‌توانیم زندگی را امنیت ببخشیم و در آرامش قرار بگیریم، اما این اشتباه است.
مولوی موحدی، تفرقه و به جان هم افتادن را بدترین عذاب دانست و افزود: از قدیم‌الایام، جریانی شروع شده که مردم را به عناوین و نقشه‌های مختلف از روحانیت و پیشوایان دینی متنفر کنند و میان‌شان تفرقه و کینه ایجاد کنند. شیاطین انسی و جنی دست به دست هم داده‌اند تا شیطنت کنند و آبروی جامعه پیشوا را ببرند تا مردم از حلال و حرام خود سوال نکنند. خداوند متعال می‌فرماید: خداوند قادر است تا در میان شما تفرقه ایجاد نماید و شمارا به خاطر مقام و مال و… به جان یکدیگر بیندازد. مفسرین می‌فرمایند: سخت‌ترین نوع عذاب الهی همین است که مردم به جان یکدیگر بیفتند.
ایشان تصریح کرد: فراموش کردیم فرمایش رسول اکرم (ص) را که در آخرین حج‌شان فرمودند: ای مردم، آگاه باشید که پروردگار شما یکی است و پدر شما هم یکی است. شما بر همدیگر برتری ندارید و عرب و عجم و سفید و سیاه بر یکدیگر ترجیح ندارند، مگر کسی که از خدا بترسد و وجدان و شرافت دارد. شما فرزندان آدم هستید و مانند سیدنا هابیل زندگی کنید و به دنبال ظلم نباشید و حق خدا و مخلوق خدا را تلف نکنید. نمی‌توانیم با رعایت صرفاً بهداشت فردی و اجتماعی از عذاب الهی فرار کنیم. بهداشت جهانی بداند که اگر می‌خواهد از عذاب الهی رهایی یابد شرطش انسانیت است و اینکه دهان خود را از مال و جان و آبروی مردم ببندیم. به فرموده رب‌العالمین، ما دو امت و گروه جداگانه در جامعه نیستیم، بلکه یک امت هستیم و باید برادروار در کنار هم زندگی کنیم و اگر چنین نباشد، رحمات الهی از جامعه می‌رود.
مدرس حوزه علمیه احناف خواف با تاکید بر همدلی و محبت خاطرنشان کرد: درسی که قرآن کریم و رسول اکرم(ص) به ما داد، درس همدلی و محبت بود و آخرین آیه‌ای که بر پیامبر نازل شد نیز همین بود. به هر مذهبی که گرایش داشته باشیم اما اجازه نداریم غرور داشته باشیم. جامعه ما خسته‌تر و افسرده‌تر از آن است که در شرایط بد اقتصادی، تحمل اختلاف فریقین را داشته باشد.
ایشان افزود: بر حسب سخنان بزرگان دینی و سیاسی خودمان، نمی‌توانیم به مقدسات یکدیگر اهانت کنیم و ادعای برادری داشته باشیم. همه مذاهب مقدساتی دارند و حتی خداوند متعال می‌فرماید که حق ندارید حتی به غیرمسلمانان اهانت کنید؛ «وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّـهِ فَيَسُبُّوا اللَّـهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ» (انعام: 108) (ای مؤمنان!) به معبودها و بتهائی که مشرکان بجز خدا می‌پرستند دشنام ندهید تا آنان (مبادا خشمگین شوند و) تجاوزکارانه و جاهلانه خدا را دشنام دهند.

مولوی موحدی با اشاره به واقعاتی که در صدر اسلام رخ داده گفت: حق نداریم برای اختلافی که در تاریخ گذشته بوده دادگاه انگیزاسیون بنا کنیم و ما مسئول آن اتفاقات نیستیم. خداوند متعال می‌فرماید: «وَلَا تُسْأَلُونَ عَمَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ»(بقره: 134) درباره‌ آنچه می‌کرده‌اند از شما پرسیده نمی‌شود (و هیچ کس مسئول اعمال دیگری نیست و کسی را به گناه دیگری نمی‌گیرند). چیزی که از ما سوال می‌شود، رعایت اسلام در قبال همدیگر است. مسلمان کسی است که مسلمانان دیگر از دست و زبانش در امان باشد.
ایشان ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) به مجرد اینکه احساس می کردند در بین مسلمانان رخنه‌ای ایجاد می‌شود، فورا دست به کار می‌شدند و ریشه اختلاف را می‌خشکاندند. واقعه‌ای که در سال دهم هجری در وادی خم اتفاق افتاده وجه مشترک آن رسول الله و سیدنا علی است. سیدنا علی به عنوان اهرم استحکام‌بخش برای ایجاد الفت و وحدت برای جامعه اسلامی است. چیزی که باعث می‌شود از رسول الله، خلفای راشدین و اهل بیت دور شویم این است که من خود را ببینم و شما را نبینم و هر چه دلم می‌خواهد نثار شما کنم، و به سختی زندگی کنیم در حالی که به مقدسات ما توهین می‌شود.
سخنران این هفته نماز جمعه اهل سنت خواف با اعتقاد بر محبت به اهل بیت از منظر اهل سنت گفت: اهل بیت پیامبر کسانی هستند که از دین پیامبر پیروی می‌کنند، چه عربی باشند، چه عجمی و … اگر اهل بیت پیامبر فقط کسانی هستند که سلسله نسبی دارند و لباس خود را از مردم جدا می‌کنند پس ابولهب هم اهل بیت پیامبر است. ای اهل بیت پیامبر، محبت شما بر هر مسلمان فرض است. همین برای منزلت شما کافیست که شما را این‎طور می‌نوازد که اگر کسی بر شما در نماز درود نفرستد، نمازش کامل نمی‌شود(امام شافعی ره). سلسله استفاده علمی امام اعظم ابوحنیفه (ره) از اهل بیت و خصوصا سیدنا علی(رض) و نیز دفاع سیدنا امام ابوحنیفه از قیام زید بن علی (ره) و تحمل فشار و شکنجه‌ها در این راه، گواهی صادق بر ارادت و اتصال دینی ما نسبت به اهل بیت دارد. اهل سنت نسبت به اهل بیت بزرگترین، مستندترین و معتدل‌ترین روش را در پیش گرفته‌اند و در کنار برادران اهل تشیع خود زندگی می‌کنند. ما اهل بیت را دوست داریم، حال هر گونه برداشتی از واقعه‌ غدیر خم داریم، نباید بر دیگران تحمیلش کنیم.
مولوی موحدی خطاب به مردم متدین شهرستان خواف تاکید کرد: هر اتفاق سیاسی، اجتماعی و … در این منطقه می‌افتد همیشه کنار هم باشید و از هم دور نشوید. ما همه برادریم و در کنار همیم و باید به بزرگان خود بنازیم و نباید صفوف خود را از همدیگر جدا کنیم. نباید بخاطر اتفاقات به‌وجود آمده، اتحاد و الفت خودمان را از دست بدهیم، باید به دید امتحان الهی، به واقعات زندگی نگاه کنیم، و بهترین عمل و نمره بعد از امتحان از کسی خواهد بود که به خدا و رسول خدا معتقد است و به دلسوزان جامعه اعتماد دارد؛ کسانی که می‌خواهند همدلی و وحدت را در جامعه قائم کنند.
ایشان در پایان، ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: خبرنگاران عزیز ما، استانداردهای حرفه‌ای و اخلاقی خود را رعایت کنند. آن استانداردی که به لحاظ جهانی، منطقه‌ای و عدالت و احسان  باید در زمینه خبرنگاری رعایت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *