پایبندی به فرایض و پرهیز از نواهی، انسان را بهشتی می‌کند

ایشان در مقدمه سخنان خویش گفت: آنچه در دنیای بشر برای همگان کاملا ملموس است اضطراب و نگرانی در سطوح مختلف جامعه برای انسانهاست. این نگرانی‌ها محدود به یک بیماری خاص که چند ماه است شایع شده نیست، بلکه دنیا محل اضطراب‌ها و نگرانی‌هاست. هر کس به نوعی نگرانی دارد؛ شخصی که فقیر است، به‌خاطر نداری نگران است و شخص ثروتمند به‌خاطر سرمایه‌اش، چندین برابر نگرانی دارد.
مولوی عصار در زمینه راه رهایی از اضطراب و رسیدن به آرامش خاطرنشان کرد: راهکار اصلی در رفع نگرانی، ارتباط درست با خدای متعال است. خداوند متعال می‌فرماید: «أَلَا بِذِكْرِ اللَّـهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» آگاه باش كه با ياد خدا دلها آرامش مى‌يابد. خداوند متعال در اول این آیه می‌فرماید: «الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّـهِ» همان كسانى كه ايمان آورده‌اند و دلهايشان به ياد خدا آرام مى‌گيرد.
ایشان افزود: اگر ضد حکم پروردگار کاری صورت گیرد نگرانی‌ها زیاد می‌گردد. خداوند متعال می‌فرماید: «وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ ﴿١٢٤﴾» (طه) و هر كس از ياد من دل بگرداند، در حقيقت، زندگى تنگ [و سختى‌] خواهد داشت، و روز رستاخيز او را نابينا محشور مى‌كنيم.
ایشان گفت: پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: اگر می‌خواهی عابدترین انسانها باشی، از حرام‌ها دست بکش. حضرت انس (رض) روایت می‌کند که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: خیلی انسانها اعمال صالح انجام می‌دهند که به بلندای کوه تهامة است (یعنی عبادت زیاد انجام دادند) اما آنها به آتش جهنم خواهند افتاد. سوال کردند که این افراد اعمال صالح انجام دادند و چرا به جهنم بیفتند؟ فرمودند: هر جا حکم خدا بود که باید ترک می‌کردند، اما به شدت آن را می‌گرفتند و نافرمانی کردند و از طرفی نماز هم می‌خواندند.
علما می‌نویسند: شاید بعضی‌ها به‌صرف داشتن عبادت‌های نافله زیاد مغرور ‌شوند که بهشت جای ماست، در حالی‌که پیامبر اکرم در کنار صحابه‌ای که در لحظات آخر زندگی‌اش بود و مادرش وعده بهشت می‌داد فرمودند: هیچ چیزی معلوم نیست؛ شاید کاری کرده که نباید می‌کرد و کاری انجام نداده که می‌بایست انجام می‌داد.
مدرس حوزه علمیه احناف خواف با تأکید بر انجام فرایض الهی خاطرنشان کرد: باید به فرائض الهی چنگ بزنیم و آنچه خدا نهی کرده به‌شدت از آن پرهیز کنیم. به گفته علما، اگر کسی در زندگی خود به فرائض الهی پایبند هست و محرمات را ترک کند، بهشتی (ان‌شاءالله) خواهد بود. اما اگر کسی تهجد می‌خواند و به ذکر و تلاوت پایبند است، اما نسبت به نواهی خدا بی‌اهمیت است، نباید مطمئن باشد که به بهشت می‌رود. پایبندی به فرائض و پرهیز از نواهی، انسان را بهشتی می‌کند. انجام نوافل، درجات انسان را در بهشت بالا می‌برد.
ایشان تصریح کرد: موثر و کارساز واقعی، الله متعال است. هر نعمتی در خزانه نامحدود الله نهفته است. برطرف کردن مشکلات برای خدا خیلی راحت است. برای برطرف شدن تمام گرفتاری‌ها فقط چنگ‌زدن به اوامر الهی است. برای اینکه اضطراب‌ها دور شود، فقط کافیست که الله از انسانها راضی شود.
ایشان افزود: اگر در دنیا بتوان با رشوه و دزدی مردم را پیچاند و خلاف نظر آنها کار کرد، اما با خدا نمی‌توان تظاهر کرد.

مولوی عصار در بیان فواید ترک گناه یادآور شد: خداوند متعال، مصیبت‌ها و گرفتاری‌هایی که در خشکی و دریا اتفاق می‌افتد را منوط به انسانها دانسته است. خداوند متعال می‌فرماید: «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ ﴿٤١﴾» (روم) به سبب آنچه دست‌هاى مردم فراهم آورده، فساد در خشكى و دريا نمودار شده است، تا [سزاى‌] بعضى از آنچه را كه كرده‌اند به آنان بچشاند، باشد كه بازگردند.
ایشان ادامه داد: راضی نگه‌داشتن پروردگار یکی دیگر از فواید ترک گناه است. چنین فردی اگر مصیبتی به او برسد از جانب الله می‌داند. همچنین، مومنی که گناه را ترک کرده، معتقد است که هر مشکلی برایش به‌وجود آمده، تقدیر الهی است و براساس لطف الهی‌ست، هر چند ما انسانها درک نکنیم. مومنی که از گناه کناره گرفته، هر مصیبتی را امتحان الهی می‌داند و راضی است.
وی افزود: هر کسی که به مصیبتی گرفتار شده، نیمه پُر لیوان را ببیند. سالهاست که خداوند به او نعمت‌ها داده اما یکبار دچار مصیبت شده، سریع شروع به انواع مختلف گلایه و ناراحتی‌ها نکند. همچنین، فکر آخرت و محبت خدا، باعث می‌شود تا بصیرتی حاصل کند و قلبش روشن شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *