ما نمی‌توانیم امورات مذهبی خودمان را به دیگران بسپاریم

ایشان در مقدمه سخنان خویش گفت: قرآن عظیم‌الشأن مملو از آیاتی است که علم و دانش را می‌ستاید و برای علما و اندیشمندان درجات و مزد مضاعف در نظر گرفته است. خداوند متعال می‌فرماید: همه‌ کسانی‌که به پیامبر آخرالزمان ایمان آورده‌اند و مسلمان هستند، در نزد خداوند از رتبه‌ و درجه‌ بالای ایمان برخوردارند، اما باز هم در میان مسلمان‌ها کسانی‌که به آن‌ها علم و دانش عطا شده، نسبت به عموم مسلمان‌ها درجات و مراتب بالاتری دارند. در جایی دیگر از قرآن آمده‌ که خداوند متعال به صورت استفهام انکاری می‌فرماید: «قل هل یستوی الذین یعلمون و الذین لایعلمون انما یتذکر اولو الالباب» مگر می‌شود انسان‌هایی که می‌دانند با انسان‌هایی که نمی‌دانند برابر باشند؟! این مطلب را صاحبان خرد بیشتر می‌فهمند. با وجود این‌که پیامبر اکرم (صلی الله علیه وسلم) که اشرف انسان‌ها و پیامبران و اعلم‌ترین انسان‌هاست، خداوند متعال خطاب به ایشان می‌فرماید: «قل رب زدنی علما». آموزشی که خداوند به ایشان می‌دهد این هست که از خدا بخواه که بر علمت افزوده شود و این برای هر مسلمان هم هست.
استاد حوزه علمیه احناف خواف افزود: اولین آیاتی که بر پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم نازل می‌شود با خواندن است؛ «اقرأ باسم ربک الذی خلق* خلق الانسان من علق* اقرأ و ربک الاکرم* الذی علّم بالقلم* علّم انسان ما لم یعلم» خداوند به‌وسیله قلم، آن چیزهایی را که نمی‌داند به انسان آموزش می‌دهد. در جایی دیگر داریم که خداوند به خاطر اهمیت قلم و علم قسم یاد می‌کند: «ن والقلم و ما یسطرون» قسم به قلم و آنچه که می‌نویسد.
عضو دارالافتاء حوزه علمیه احناف خواف در مورد اهمیت علم خاطرنشان کرد: در مورد علم و اهمیت آن احادیث زیادی از رسول خدا (صلی الله علیه و سلم) به‌جا مانده است. از آن‌جمله، حدیث «انما بعثت معلما» من به عنوان معلم و تعلیم‌دهنده علم مبعوث شدم. روایتی داریم وقتی انسان می‌میرد، کارنامه‌ اعمال او بسته می‌شود و اعمال او تمام می‌شود مگر سه عمل: اول: صدقه جاریه، دوم: فرزند صالحی که دعا و اعمال نیک انجام دهد و سوم: علمی که دیگران از آن سود ببرند.
ایشان با اشاره به سابقه درخشان و علمی منطقه خواف یادآور شد: منطقه‌ خواف، منطقه‌‌ای عالم‌پرور و فاضل‌پرور بوده و هست و این را می‌توان با مشاهده بقایای آثار باستانی دریابیم که در این منطقه چه مدارس و دانشگاه‌هایی وجود داشته است. دانشگاه‌هایی همچون نظامیه خرگرد، غیاثیه و زوزن که منبع علم بوده است و باید دوباره این دوران باشکوه علمی شکوفا شود.
مدرس حوزه علمیه احناف خواف در پایان سخنان خویش بیان داشتند: اخیراً دخالت‌هایی توسط برخی نهادها در مورد حوزه‌های علمیه اهل سنت صورت گرفته است که خوشایند نیست. ما در حدود هفت یا هشت سال پیش گاهی اوقات مشاهده می‌کردیم که از سوی بعضی از نهاد‌ها گواهی‌هایی فرستاده می‌شود که «شما از طرف ما هم استاد حوزه هستید و هر سال برای شما این گواهی تمدید خواهد شد»، اساتید بزرگوار هم فرمودند: اساتید ما در این‌جا ۳۰ یا ۴۰ سال تدریس کرده‌اند و از کسی اجازه نگرفته‌اند و نیازی هم نبوده‌ است که کسی گواهی استادی آنان را صادر کند.
ایشان افزود: برای بنده به عنوان یک استاد کوچک حوزه پیام آمد که طلبه‌های حوزه‌های شما که می‌خواهند ثبت‌نام کنند به فلان سایت که زیر نظر ما است بروند و در آنجا ثبت‌نام کنند و ثبت‌نام حضوری هم خواهد بود. چه بسا برخی از کتاب‌هایی که مطابق ما نیست آن‌ها را هم باید امتحان بدهند که وارد حوزه شوند که این امر برای کشور ما که همه‌ مذاهب آزاد هستند بسیار تاسف‌بار است.
مولوی نیکخوی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم امورات مذهبی خودمان را به دیگران بسپاریم. طلابی‌که از کشورهای دیگر برای درس می‌آیند، اگر اهل سنت هستند به حوزه‌های علمیه  اهل سنت بفرستیم و اگر اهل تشیع هستند به حوزه‌های علمیه اهل تشیع بروند؛ این برای ما افتخار می‌شود، نه این‌که در بعضی از حوزه‌های علمیه که به اسم جامعة‌المصطفی معروف است افرادی از کشورهای مختلف آورده می‌شوند و ما با بعضی از آنها ملاقات داشتیم و چیزهایی فرا گرفته‌اند که نسبت به مذاهب اهل سنت تشکیک بوده است و مذاهب تشیع را هم خوب در نیافته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *